Over Stichting OPEN

Sinds 1 maart 2021 bent u als producent of importeur van zonnepanelen verplicht om u aan te sluiten bij Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN). Deze stichting draagt zorg voor de wettelijke verplichtingen die u heeft op grond van de regeling AEEA. Dat betekent dat zij de inzameling en recycling van uw zonnepanelen organiseert en de bijbehorende registraties verzorgt. Dat doet zij zonder winstoogmerk en zo efficiënt mogelijk.

Voordelen

De verplichting om u bij OPEN aan te sluiten geldt voor alle producenten en importeurs van zonnepanelen, omvormers en andere elektrische en elektronische apparatuur (EEA). Ook moeten al deze producenten en importeurs een afvalbeheerbijdrage aan OPEN afdragen. Dit volgt uit een algemeenverbindendverklaring (avv), die op 1 maart 2021 in werking is getreden. Deze avv heeft voor u de volgende voordelen:

• Het wordt mogelijk om een gelijk speelveld te realiseren voor alle producenten in de solarbranche. Daarmee komt er een eind aan oneerlijke concurrentie van partijen die geen bijdrage leveren aan de kosten voor inzameling en recycling.
  • De inzameling en recycling van uw producten worden effectief en efficiënt voor u geregeld. U heeft hier nauwelijks omkijken meer naar.
  • Door het grote aantal deelnemers heeft OPEN een krachtige stem in Den Haag. Daardoor worden uw belangen goed behartigd.

Uw belangen binnen OPEN

Duidelijk is dat Stichting OPEN veel van u overneemt. Toch blijft u zelf mede aan het stuur. Dat komt doordat ZRN binnen OPEN uw belangen behartigt