Voor wie

U kunt zich aansluiten bij Stichting Zonne-energie Recycling Nederland (ZRN) als u aangesloten bent bij Stichting OPEN. Dit is het geval als u een producent van zonnepanelen bent en een producentenverantwoordelijkheid heeft.

Wanneer bent u producent?

Volgens de AEEA-regeling bent u producent als u zonnepanelen of omvormers op de Nederlandse markt brengt. Het maakt daarbij niet uit of u een fabrikant, een importerend projectontwikkelaar, importerend installateur of importerende groothandel bent. Het maakt ook niet uit of u producten importeert uit China, Duitsland of een ander buitenland. In alle gevallen bent u in de ogen van de wet een producent.

Wanneer heeft u producentenverantwoordelijkheid?

U heeft producentenverantwoordelijkheid als uw bedrijf de zonnepanelen als eerste op de Nederlandse markt zet. Hoe dat precies zit, ziet u in deze infographic.