Jan Clyncke

Jan Clyncke is managing director van PV CYCLE en algemeen bestuurslid van ZRN. Binnen dit bestuur vertegenwoordigt hij de fabrikanten en distributeurs van zonnepanelen die buiten Nederland gevestigd zijn.

Sinds 2008 actief in de sector

Jan is meester in de rechten en heeft aanvullende opleidingen gevolgd aan de Vlerick Management School en Ehsal, beide in België. Hij werkte een aantal jaren als manager productie en logistiek in de vleesindustrie en stapte daarna over naar de afvalsector. Zo vervulde hij 12 jaar lang diverse functies bij Van Gansewinkel, nu Renewi, waar hij veel ervaring opdeed met het opzetten van vrijwillige en door wetgeving aangedreven terugnamesystemen voor onder andere verpakkingsafval, elektrische en elektronische apparaten, afvalbanden, frituurolie en -vetten en afvalolie.

In 2008 werd hij directeur van, en in 2016 bestuurder bij, PV CYCLE, het eerste terugnamesysteem van zonnepanelen wereldwijd. Tot 2014 was dit een systeem op een vrijwillige basis en vanaf 2014 een wettelijk aangedreven producentencollectief.

Bestuurslid van ZRN

Jan is algemeen bestuurslid van ZRN en wil zich er samen met de andere bestuursleden voor inzetten om een duurzame vertegenwoordiging van de Nederlandse zonne-energiebranche in Stichting OPEN te verankeren.